Ranheim Musikkforening

RAMURA

Ramura er en gruppe i RMF på 8-10 musikere som følger opp en musikktradisjon med røtter tilbake til starten av RMF i 1906.
Vi har en enestående samling gammel norsk og tysk dansemusikk som vil skape god stemning ved mange anledninger.
Av repertoaret kan vi nevne: Vals, reinlender, galopp, polka, tango, foxtrott, marsj.

For mer informasjon se vår hjemmeside: http://www.ranheimmusikkforening.no eller vår Facebookside https://www.facebook.com/ranheimmf/

Hvordan bestille oppdrag?

Ta kontakt med en i korpset, eller send forespørsel til post@ranheimmusikkforening.no

Ramuras historie
Fra starten i 1906 var RMF en messingoktett, så oktettbesetning. har lange tradisjoner på Ranheim og i RMF. Besetningen var 3 småmessing, 1 althorn, 2 tenorer og bass I den første tiden var spilling til dans den viktigste del av aktiviteten. Dette ga spilleinntekter, slik av medlemmene i de første årene fikk utbetalt utbytte. Dette varte fram til 1922, da korpset ble utvidet med treblåsere og med utvidet repertoar. Dansemusikk var og seinere en viktig del av repertoaret i korpset, gjennom arrangementene i Ranheimsparken fram til på 60-tallet og ved dansemoro på Folkets Hus. Navnet Ramura ble tatt i bruk for første gang i 1964, da en gruppe i RMF skulle besørge dansemusikken ved St. Hansfeiringa til Ranheim Idrettslag i Hansbakkfjæra. Ramura er en forkortelse for Ranheim Musikkforening Ranheim. Ramura besto av 2 klarinetter, 2 småmesssing, horn, tenor, baryton, bass og slagverk. Vi har en enestående samling av gamle delvis håndskrevne noter med dansemusikk og underholdningsmusikk fra denne tiden. Det opprinnelige gammeldansrepertoaret har senere blitt utvidet med bl.a. tyrolermusikk og annen lett underholdningsmusikk. Så seint som i 1997 hadde Ramura 14 betalte oppdrag. Tidlig på 2000 tallet tok dette brått slutt, og Ramura ble nedlagt. Nå har vi fått liv i Ramura igjen med utvida besetning på 10, men med det samme repertoaret.
Driftes av Styreportalen AS